21 november 2024
pme jeans

Nederlandse mode is enorm in opkomst

Een aantal decennia terug waren landen als Frankrijk, Italië en Groot-Brittannië voorvechters in modeland. Nederland kwam bij wijze van spreke niet veel verder dan de Zeeman en de C&A. Er waren natuurlijk altijd wel initiatieven, maar Nederland had op z’n best een paar merken die tot de subtop behoorden in modeland.

De olifant in de kamer: G-Star RAW

Als we het hebben over de opkomst van Nederlandse modemerken dan is er een naam waar we niet aan voorbij kunnen: G-Star RAW. Rauwe Hollandse smaak voor mode. Het begon in de jaren ’80 onder de merknaam Gap-Star. Hoewel gap voor een Amsterdammer wellicht heel amicaal klinkt, werd het in de internationale markt teveel verward met Gap. Na de naamswijzing naar G-Star RAW, timmerde het merk hard aan de weg. Het staat inmiddels in de lijst van 100 kledingmerken met de hoogste omzet ter wereld.

Het is interessant om aan te merken dat ook C&A in de lijst staat. Qua volumes verkoopt C&A wellicht meer, maar qua gevoel voor mode steekt G-star RAW hier natuurlijk met kop en schouders boven uit.

Andere Nederlandse modemerken

Een ander iconisch Nederlands modemerk is natuurlijk Scotch & Soda. Net als G-star RAW is het in Amsterdam gevestigd. Dit lijkt voor mode de vruchtbare voedingsbodem van Nederland.

Als je echt van sneakers houdt, dan ken je wellicht ETQ Amsterdam wel. Het staat bekend om z’n unieke stijl. Waar G-STAR Raw en Scotch & Soda ook schoenen verkopen, doen deze merken het erbij. Bij ETQ staat dit veel meer centraal.

Als we het over schoenen hebben, dan kunnen we natuurlijk ook Van Gils niet vergeten. Heel anders van stijl dan ETQ, maar ook een merk dat zich enorm gevestigd heeft in de modemarkt.

Naast schoenen zijn we als Nederlanders ook goed in het maken van mooie legend jeans. G-STAR Raw is hier natuurlijk een uitstekend voorbeeld van. Een ander merk dat zich hierin sterk laat gelden is Kings of Indigo. Hun sterke kant is verder ook de focus op duurzaamheid.

Al met al zijn er dus veel opkomende merken en merken met potentie binnen de Nederlandse mode. De komende jaren gaan we zien hoe ze zich verder ontwikkelen.